måndag, maj 01, 2006

Ideologiska förstamaj-tal och nazistmarsch

Dagen började riktigt bra. Vaknade tidigt och hann i god tid iväg till Bräkne Hoby för att hålla förstamaj-talet. Det gick grymt bra och både mitt och den lokala SSUarens tal verkade bli mycket uppskattade. Vi körde hårt på ideologi och visioner! Bandet som spelade var också riktigt bra.

Sedan bar det av till förstamaj-firandet i Karlskrona. Vi kom precis tillbaka då demonstrationståget var på väg in i Hoglandspark. Där var över 400 personer, trots vädret! En riktigt bra uppslutning. Det var ett finfint firande varvat med kroppkakor, tal, musik och trollkarlar... tills jag fick höra att nazisterna var i stan!

Jag hade verkligen hoppats att vi skulle slippa nazisterna i Karlskrona igen. När jag tog mig upp på Ronnebygatan såg jag hur ett stort tåg med nazister kom marscherande mitt på gatan. Det påminde mig verkligen mycket om förra valrörelsen och jag rös till i hela kroppen av avsmak. Nazisterna tågade runt på gatorna i stan ett tag för att slutligen genomföra ett torgmöte på Stortorget utanför rådhuset.

Träffade senare några av mina vänner och planerade nästa motdrag mot demokratins fiender. Vi Blekinge- och Karlskronabor måste nu verkligen se till att ställa upp för demokratin. Karlskrona måste återigen bli känt för att det är motståndets stad. Nu krävs det uppslutning av alla demokratiska krafter. Demokratin måste försvaras!