lördag, april 08, 2006

Vad är viktigt?


När jag vaknade upp imorse visste jag att min vän Anna Sjödin skulle pryda alla löpsedlar. Jagad av journalister och mediadrev lyckades hon igår knappt ta sig ut till SSU:s kursgård Bommersvik med livet i behåll. Det är riktigt sjukt vilket fokus media har. Anna är inte fälld, utan bara åtalad, och ändå dömer alla redan henne. Vi som känner henne vet att hon är en väldigt god människa, stark och modig i sin kamp mot orättvisor.

För att verkligen fundera på vad som är viktigt gick därför jag och min vän Niklas till Katarina kyrkogård på Söder i Stockholm för att minnas vår kämpe Anna Lindh. Världen är alldeles för orättvis för att vi ska låta oss nedslås av det ständiga mediadrevet efter SSU. Varje minut skövlas 37 fotbollsplaner regnskog och varje dag dör över 30 000 människor på grund av fattigdom. En människa var tredje sekund! I en sådan värld finns det viktigare saker än att bry sig om mediadrev. Även om det självklart spelar roll hur vi politiker i Sverige sköter oss. Kampen fortsätter!