tisdag, mars 07, 2006

Sverige är inget jämställt land

Igår åkte jag tåget från Malmö till Karlskrona. Mitt emot mig satt en kvinna i övre medelåldern. Efter en stund började vi samtala om en artikel som stod i tidningen. Hon hade hört hur jag över telefon ondgjorde mig över artikeln som handlade om hur illa det står till med jämställdheten inom EU. Hon menade att vi som lever i Sverige inte borde klaga över jämställdheten. Vi är ju världens mest jämställda land. Här har kvinnor samma möjligheter som män i livet. Det resonemanget köper jag inte. Jag har visserligen bara levt i 25 år, men på de åren har jag ändå insett att vi i Sverige har så långt ifrån samma möjligheter för kvinnor och män, att vi inte ens borde få använda j:et i jämställdhet.

För att förklara min ståndpunkt för min kvinnliga medpassagerare bad jag få berätta om några av orsakerna varför jag var så förbannad över vår ojämställda värld. För det första för: - att kvinnor över hela världen utför ungefär 60 procent av allt arbete i världen och äger ungefär 1 procent av alla tillgångar, - att det 2004 i Sverige anmäldes 23 000 misshandelsbrott och 11 000 sexualbrott mot kvinnor, - att kvinnor i nästan samtliga yrkeskategorier har lägre lön än sina manliga kollegor, - att män tar ut endast 15 procent av föräldradagarna, då oftast under sommarmånaderna, idrottsmästerskap eller älgjakt, - att kvinnor över hela världen säljs av män till män, - att män fortfarande är norm överallt i samhället, - att kvinnor måste vara allt som en man inte är, - att manliga idrottare får mycket mer resurser, - att kvinnor är rädda när de vistas ute på offentliga platser efter skymning, - att många kvinnor är rädda i sina hem, - osv, osv, osv.

Som du märker finns det fortfarande många orsaker till kamp för att bryta de sjuka orättvisorna mellan könen. Ojämställdheten finns i våra liva varje dag. Det är bara så att många av oss har vant sig vid den. Vem är det som oftast tjänar mest i familjen, vem är det som är hemma med barnen, vilka är det som dag efter dag exponeras halvnakna i TV och på framsidan på Aftonbladet och Expressen? Vi lever alla liv som lätt faller i historiens ojämställda hjulspår. Därför är det viktigt att vi ibland stannar upp och funderar över vad vi verkligen gör i våra liv. Kan du kanske enkelt göra något annorlunda för att din flickvän, fru, sambo eller kompis i framtiden kan få en större chans att få göra vad hon vill i sitt liv?

Imorgon är det internationella kvinnodagen och ojämlikheten mellan könen kommer att uppmärksammas världen över. Det är då viktigt att vi inte glömmer att kampen för jämställdhet pågår hela tiden, inte bara en dag om året. För det är i vardagen som vi verkligen kan göra skillnad.