onsdag, mars 11, 2009

AFA är Palestinas fiende

Jag är en allmänt ganska glad person. Det är sällan jag blir arg, men nu är jag riktigt förbannad. Efter den senaste helgen hoppas jag att aktivisterna från organisationen Antifascistisk Aktion, även kallade AFA, inser att de borde lägga ner sin verksamhet för gott.

Genom att attackera polisen och förstöra lördagens fredliga demonstration mot Israels våldspolitik utanför Baltiska hallen i Malmö gjorde vänster- och högerextrema grupper, ledda av AFA, kampen för ett fritt Palestina en stor otjänst.

Så fort de kastade den första gatstenen flyttades fokus bort från det som hela ”Stoppa matchen” kampanjen handlade om. Det vill säga Israels blodiga övergrepp i Gaza och den folkrättsvidriga ockupationen av Palestina.

Att ta till våld mot polisen som AFA gjorde är oacceptabelt och fullkomligt idiotiskt. En vän till mig som var med i den fredliga demonstrationen såg hur svartklädda och maskerade män kastade stora tillvässade gatstenar och sköt av hemmagjorda rörraketer som träffade polisen.

Det är skandal att fler och fler demonstrationer blir kapade av ligister som AFA eller Reclaim the Streets. Det förstör för de viktiga sakfrågorna, utsätter våra poliser för stor fara och är i längden ett allvarligt hot mot Sveriges demokrati.

Även om de svenska tennisspelarna förlorade matcherna i Baltiska hallen är det inte de som är de stora förlorarna. Det är det demokratin och den palestinska saken som är. Det är mycket tråkigt att behöva konstatera att Palestina har fått ännu en fiende, nämligen AFA.