tisdag, augusti 10, 2010

Lyckad kampanj mot sms-lån

Sms-lån har blivit en av vår tids allra farligaste skuldfällor. Sedan lån via sms introducerades i Sverige för drygt fyra år sedan har tiotusentals människor lurats att ta lån till ockerräntor. I de flesta fall har sms-låneföretagen inte ens angett lånets ränta utan endast informerat om en förenklad låneavgift som om den angavs korrekt skulle motsvara flera hundra procents ränta.

Resultaten är föga förvånande. De stora vinnarna är sms-låneföretagen som i år gjort rekordstora miljonvinster och förlorarna är låntagarna. Just nu har över 46 000 personer obetalda skulder hos Kronofogden på grund av sms-lån. En siffra som ständigt har ökat sedan 2006, men som regeringen fram till alldeles nyligen inte verkar ha brytt sig om.

Själv bestämde jag mig för att engagera mig mot sms-lånen förra våren då jag kom i kontakt med nätverket Skuldsatt.nu. Nätverket Skuldsatt.nu drev då en hård kampanj för att minska skuldsättningen i samhället och ett av deras viktigaste krav var då att förbjuda sms-lån i Sverige och i förlängningen i hela Europa.

Nätverkets initiativtagare var juristen och socialdemokraten Ardalan Shekarabi som personligen kommit i kontakt med många människor som råkat illa ut när de tagit sms-lån. Efter att ha talat med Ardalan bestämde jag mig för att engagera mig i Skuldsatt.nu.

Det mest upprörande när det gäller sms-lån är utan tvekan sms-låneföretagens skrupellösa utnyttjande av människor som hamnat i en utsatt ekonomisk situation. En vanlig bank gör en kreditprövning innan de beviljar ett lån. På så vis säkerställs att låntagaren har möjlighet att betala tillbaka sitt lån utan att hamna i en privatekonomisk kris.

Det har sms-låneföretagen fullständigt struntat i att göra, vilket har resulterat i att många personer som redan har ekonomiska bekymmer fått ännu större problem. För att få stopp på detta har Skuldsatt.nu ihärdigt försökt få regeringen att agera, men det skulle dröja ända till juli 2010 innan regeringen gjorde något.

De förslag regeringen nu kom med innebär en förbättrad lagstiftning när det gäller ångerrätt och krav på kreditprövning. Dessa förslag är bra och om de också kompletteras med två ytterligare lagar om ett räntetak och krav på kundsignatur kan vi äntligen komma till rätta med sms-låneproblematiken.