onsdag, juni 03, 2009

Kryssa på söndag

På söndag ska jag använda min rätt att rösta i valet till Europaparlamentet. I valet finns det möjlighet att kryssa en särskild kandidat på valsedeln. Den chansen ska jag ta. Genom att kryssa för en kandidat på röstsedeln kan du påverka vilka personer som blir inröstade och ska representera det parti som du röstar på, men först och främst är Europaparlamentsvalet ett val som handlar om parti och ideologi.

I valet avgörs det om det blir högern eller vänstern som kommer att styra Europaparlamentet de kommande fem åren. Sedan 1999 har högerns nyliberala och konservativa partier haft en majoritet i Europaparlamentet. Den regerande högern har under dessa år försökt göra EU till ett högerprojekt med syfte att motverka exempelvis fackliga rättigheter och miljöhänsyn. Det är i grunden det som valet handlar om. Frågan är om EU i första hand ska stå på människan eller marknadens sida.

I Europaparlamentsvalet har personvalet kommit att bli mer uppmärksammat och avgörande än i de nationella valen. I EU-valet 2004 var det flera kandidater från Sverige som kryssade sig in i parlamentet, däribland Anna Hedh och Åsa Westlund från Socialdemokraterna. I årets val finns det många intressanta kandidater på partiernas listor. Jag har själv bestämt mig för att kryssa Ardalan Shekarabi som är nummer åtta på Socialdemokraternas lista. Shekarabi är en ung och engagerad socialdemokrat som till vardags jobbar som jurist i Gävle.


Shekarabi har bland annat gjort sig känd för sin kamp mot SMS-lånen och den skuldfälla som dessa lån innebär för många människor. Han har också visat sig modig då han vågat stå upp mot partilinjen när det gäller Ipredlagen, men huvudorsaken till att jag kommer att kryssa honom är hans inställning till utrikespolitiken och framförallt i konflikten mellan Israel och Palestina.

Ardalan är anhängare av Olof Palmes linje när det gäller Mellanöstern. Han menar att Sverige och EU borde ta en tydligare ställning för fred och villkora handelsavtalen med Israel med krav på att ockupationen av Västbanken och Gaza upphör. Samtidigt bör biståndsavtalen med Palestina villkoras med krav på demokratisering av det palestinska samhället.

Valet på söndag är främst ett partival, men ta även chansen att kryssa. Jag lägger min röst på Socialdemokraterna och på Ardalan Shekarabi.